חסרים תזונתיים בוויטמינים ומינראליים לאחר ניתוח בריאטרי

(*תיאור זה אינו מחליף התייעצות עם הרופא והדיאטנית המטפלים)

הופעת חסרים תזונתיים הינה נפוצה לאחר ביצוע של ניתוחים בריאטריים, לאור שילוב של מספר סיבות מרכזיות הכוללות: צריכה מועטה של מזון, יכולת פחותה של הקיבה להפריש חומצה המסייעת בספיגת חלק רכיבי המזון, ירידה באתרים במעי בהם מתרחשת ספיגה של הוויטמינים, התנהגות אכילה לקויה ובחירת מזונות דלים ברכיבים תזונתיים, אי סבילות למזונות שונים, והגבלה ניכרת בגודל המנה הנאכלת בכל ארוחה. על מנת למנוע חסרים אלו, במרפאה הבריאטרית ימליצו לך על התוספים המתאימים שעליך ליטול בתדירות יומית. התאמת התוספים התזונתיים לאחר ביצוע הניתוח הינה אישית ומבוססת על תוצאות בדיקות הדם, סוג הניתוח, והרגלי האכילה האישיים. כאשר ההיענות לנטילת התוספים התזונתיים יורדת, עולה הסיכון למחסורים שונים בוויטמינים ומינרלים, אשר עשוי להביא לתופעות לוואי שונות וסיבוכים של הניתוח בטווח הקצר והארוך לאחר ביצועו.  

סידן וויטמין D – ספיגת הסידן במערכת העיכול הינה תלויה בנוכחות של ויטמין D, כאשר מחסור בויטמין D הינו נפוץ בקרב מועמדים לניתוח בריאטרי ועשוי להחמיר לאחר ביצוע הניתוח. הסימנים לחוסר בסידן וויטמין D כוללים התכווצויות ברגליים, גירוי יתר של שרירים, אוסטאופרוזיס (מחלת עצם מטאבולית הנובעת מירידה בצפיפות העצם) והיפוקלצמיה (ירידה של רמות הסידן בדם) ואוסטאמלציה (רככת העצמות). לאחר ניתוח בריאטרי, הדיאטנית הבריאטרית במרכז הרפואי המטפל בך תתאים עבורך את המינון היומי שעליך ליטול של תוספי סידן וויטמין D. המינון של תוספים אלו תלוי בתוצאות בדיקות הדם שלך, סוג הניתוח שעברת והרקע הרפואי האישי שלך. להשגת ספיגה אופטימאלית של תוספי הסידן, מומלץ ליטול את תוסף הסידן בנפרד מתוספי ברזל, ובנפרד מתרופות נגד צרבת (לדוגמה: אומפרדקס, לוסק) בהפרש של שעתיים לפחות. חשוב לבצע בדיקות רוטיניות המייצגות את משק הסידן וויטמין D לפני ולאחר הניתוח (לדוגמה ניטור רמות ויטמין D בבדיקות הדם, רמות הורמון בלוטת יותרת התריס-PTH ואף רמות הפרשת סידן בשתן) על מנת לאתר חסרים אלו בשלב מוקדם ככל האפשר ולטפל בהם בהתאם.

ברזל – חסר בברזל הינו נפוץ בעיקר לאחר ניתוחי מעקף קיבה ונמצא בשכיחות גבוהה יותר בקרב נשים בגילאי הפוריות. הסימנים לחסר יכולים לכלול הופעת אנמיה (ירידה ברמות ההמוגלובין בבדיקות הדם), הפרעות שונות במערכת העיכול, עייפות מרובה, הופעת דופק מהיר, ירידה בכושר הביצוע והתפקוד, ופגיעה בריכוז. צריכת ברזל מהמזון הינה לרוב פחותה לאחר הניתוח הבריאטרי, ולכן הדיאטנית הבריאטרית תתאים לך את התפריט היומי המיטבי המכיל מזונות נסבלים עשירים בברזל, וכן יש להקפיד על נטילת מולטיויטמין יומי אשר מכיל כמות נאותה של ברזל. חשוב לעשות בדיקות דם רוטיניות של מדדי משק הברזל (הכוללים בדיקת פריטין המייצג את מאגרי הברזל, טרנספרין שהינו החלבון הנושא את הברזל בגוף, רמות הברזל עצמו וספירת דם הכוללת את רמות ההמוגלובין) באופן קבוע לאחר הניתוח על מנת לאתר מחסור זה בשלב מוקדם ככל האפשר ולקבל את הטיפול המתאים.

ויטמין B12 – הסימפטומים לחסר ב – B12 הם עור ופנים חיוורות, עייפות, כאב ראש וסחרחורת , דופק מהיר, שינויים במצב הרוח, אנמיה, נימול פריפרי (תחושת עקצוץ של הגפיים) ואף אובדן רפלקסים. חסר ב – B12 יכול לגרום לחסר בחומצה פולית ולכן במידה וקיים מחסור בחומצה פולית בבדיקות הדם, יש לשלול כי חוסר זה אינו נובע מחוסר ב- B12. על פי ההנחיות האחרונות של האיגודים הבינלאומיים למנותחים בריאטרים, על כלל המנותחים לצרוך מינונים קבועים של ויטמין B12 לאחר הניתוח ולנטר את רמות ויטמין זה בבדיקות הדם באופן קבוע בטווח הארוך לאחר הניתוח. הדיאטנית הבריאטרית תתאים לך את המינונים הנחוצים עבורך של ויטמין B12. נטילה קבועה של התוספים יכולה למנוע התפתחות מחסור לאחר הניתוח, כאשר מחסור שכזה יטופל בדרך כלל על ידי תוספי B12 פומיים תת לשוניים ואף זריקות של הויטמין.

תיאמין (ויטמין B1) – תיאמין הינו ויטמין מסיס מים אשר מאגריו בגוף הינם מוגבלים ועשויים להידלדל במקרים בהם ישנו איבוד של הויטמין (לאחר ניתוחים במערכת העיכול, הקאות מרובות, צריכת עודפת של אלכוהול וחוסר צריכה מספק שלו הויטמין מהמזון) או כאשר ישנה דרישה מוגברת של הגוף לוויטמין זה (למשל במצב של הריון, גדילה וצמיחה, מחלות שונות ופציעות או ניתוחים המשרים מצב של טראומה). בנוסף, כיוון שתיאמין נספג במעי הדק, ניתוחים אשר עוקפים חלקים שונים בהם הוא נספג עשויים להעלות את הסיכון להופעת מחסור בויטמין זה, ולמעשה השילוב הנוצר לאחר ניתוח בריאטרי שכולל צריכה ירודה של מזון עם מעקף של חלקים שונים במערכת העיכול ודרישות מוגברות של הגוף לתיאמין ולעיתים הקאות מרובות, עשוי להחמיר את הסיכון להופעת מחסור בתיאמין. מחסור בתיאמין עשוי להיות מסוכן ובלתי הפיך ולכן הקפדה על משטר התוספים המכילים תיאמין לאחר הניתוח הינה מהותית. כאשר ישנו חשד למחסור בתיאמין לאחר הניתוח מתבצע במרפאה טיפול מידי של מתן הוויטמין בערוצים שונים תוך תלות בחומרת המצב ורמת הסיכון המוערכת על ידי הצוות הרפואי המטפל.

ויטמינים מסיסי שומן (ויטמינים מסוג A,D,E,K) – ויטמינים מסיסי שומן נספגים במעי הדק ביחד עם מזון מבוסס שומן, וחיוניים לתהליכים שונים בגוף האדם. סיכון להופעת מחסור בוויטמינים מסוג זה עולה בעיקר לאחר ניתוחים העוקפים/מסירים חלקים של המעי הדק (ניתוחי מעקפי קיבה בעיקר) ועל כן ויטמינים אלו נכללים באופן קבוע בסך התוספים הנצרכים לאחר הניתוח כאשר המינונים נקבעים לפי סוג הניתוח המבוצע.

נטילת תוסף מולטי ויטמין יומי לאחר הניתוח – לאחר הניתוח תצטרך ליטול תוסף מולטי-ויטמין ומינרל יומי על מנת למנוע חסרים תזונתיים. בתקופה הראשונה לאחר הניתוח, יש ליטול תוסף למציצה או ללעיסה וברגע המתאים (לאחר כ-3 חודשים מהניתוח ובהמלצת הצוות המטפל), ניתן לעבור לנטילת תוסף לבליעה. נטילת תוספי התזונה הינה בעלת חשיבות גבוהה ביותר, כאשר סוגי התוספים יותאמו לך אישית בהתחשב במינוני ברזל, חומצה פולית, B12 וכו', תוצאות בדיקות הדם שלך, הרגלי האכילה האישיים, וסוג הניתוח שעברת

אנחנו פה לכל שאלה