חשיבותו של המינרל סידן לאחר ניתוח בריאטרי

סידן הוא אחד המינרלים השכיחים ביותר בגוף האדם ובעל תפקודים רבים כמו: בניית עצמות, שיניים, העברת אותות עצביים, כיווץ שרירים, שחרור הורמונים וקרישת דם. מרבית הסידן מאוחסן בעצמות ובשניים ומעט ממנו נמצא בזרם הדם. הגוף מקבל את הסידן ע"י צריכת מזונות עשירים בסידן הנמצאים בעיקר במוצרי חלב וירקות. העיכול הספיגה שלו מתרחשים בעיקר בתחילתו של המעי ותלויה בין השאר המסייע לספיגתו התקינה בויטמין D.

מה קורה במצבים בהם לא מגיע מספיק סידן אל הגוף?

במידה ואנו לא צורכים מספיק סידן הגוף ייקח סידן מהעצמות כדי לכסות על המחסור, מצב שלאורך זמן עלול לגרום לדלדול של העצם (מחלת האוסטאופרוזיס), לכן חשוב להקפיד על צריכת סידן מספקת. במצבי חסר אנו עשויים להרגיש סימפטומים של עייפות, כאבי עצם, חולשת שרירים, יציאות תכופות, סטאטוריאה (צואה שומנית) או אבנים בכליה.

מי נמצא בקבוצת סיכון למחסור?

ילדים ומתבגרים הנדרשים לכמויות סידן גבוהות לצורכי גדילה והתפתחות, נשים הרות ומניקות, נשים בגיל המעבר, קשישים וכן מנותחים בריאטריים הנמצאים בסיכון מוגבר להיווצרות שברים ואוסטאופורוזיס (מחלת דלדול עצם) בשל הירידה המהירה במשקל ושינויי ספיגה המתרחשים במערכת העיכול לאחר הניתוח. על פי מחקרים סיכון מוגבר זה קיים כבר בשבועות הראשונים לאחר הניתוח ונמשך לרוב לכל החיים.
מחקרים רבים עקבו אחר שינוי מסת עצם במנותחים בריאטרים ועלה כי הם צריכים לצרוך סידן וויטמין D מעל הכמות המומלצת לאוכלוסייה בריאה במשקל תקין (כ-1000 מ"ג\יום) .כמו כן נדרשים מחקרים נוספים על מנת לבחון את רמת הסידן המומלצת לפי סוג הניתוח.

מהי הכמות המומלצת לתיסוף?

על פי הנחיות נייר העמדה מטעם עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל יש ליטול תיסוף קבוע של סידן וויטמין D. ההמלצה לתסף בסידן ציטראט – 600 מ"ג/יום תוך הקפדה על צריכת 600 מ"ג נוספים לפחות ממזון עשיר בסידן עם הגעה לסך של 1200-1500 מ"ג סידן/יום. במולטי ויטמין שלנו בריאמיל יש 300 מ"ג בטבלייה (מנותחים בדרך כלל נדרשים ליטול 2 טבליות ביום) ועל כן עומדים בהמלצות למינון הנדרש על פי ארגוני הבריאות. יש לציין כי לאחר מעקף תריסריון נדרש תיסוף של 1200 מ"ג סידן/יום במטרה להגיע יחד עם צריכה מהמזון ל- 4200-1800 מ"ג/יום.

לסיכום, לאחר ניתוח בריאטרי אנו מעודדים מנותחים לצרוך מזון עשיר בסידן ובוויטמין D ולבצע אימוני משקולות על מנת לשמור על מסת העצם, וכן מומלצת בדיקת צפיפות עצם (DEXA) טרום הניתוח ולפחות פעם אחת נוספת או יותר לאחר שנתיים מהניתוח.

Mechanick JI1 et al., Obesity (2013)
Isom KA et al., official publication of the American Society for Parenteral and Enteral Nutrition( 2014)
Levinson R et al., Obes Surg. (2013)

*הנכתב במאמר זה אינו מהווה חוות דעת רפואית או תחליף רפואי להתייעצות עם רופא.*

אנחנו פה לכל שאלה